A înțelege sensurile propriei povești/narațiuni e una dintre preocupările omului contemporan.
Dar nu toată lumea știe sau poate să urmeze un fir al Ariadnei pe care l-ar putea reprezenta chiar
repovestirea întâmplărilor vieții cu scopul înțelegerii semnificației acestora și pentru a schimba
conduita în sens terapeutic fiindcă nu există pentru toată lumea resursa creativității. De aceea, voi
susține în prezentarea mea că narațiunile literare pot oferi o oglindă a înțelegerii propriei
existențe, o cale de pătrundere în sensurile ascunse ale evenimentelor și chiar începutul unui
proces de optimizare a vieții beneficiarului actului terapeutic.
Pe de altă parte, lectura filosofică sau în cheie filosofică poate fi, și ea, o cale terapeutică. Mai
întâi prin antrenarea minții și mai pe urmă prin înțelegerea superioară a valorilor la care ne
raportăm, conducându-ne spre a face alegeri din ce în ce mai înțelepte în vederea descoperirii
unor căi spre o viață bună.
Ne-am putea întreba ce lecturi sau adevăruri povestite inventiv putem folosi și, de aceea, voi
prezenta situații concrete pentru a ilustra cele de mai sus. De exemplu, în evaluarea psihologică
și, apoi, în terapie am putea folosi o idee/o metaforă/o secvență semnificativă dintr-o operă de
ficțiune pentru a înțelege mai bine care sunt valorile cele mai importante ale persoanei aflate în
dificultate, valori pe care în mod evident se sprijină procesul vindecării. Atunci când formulează
concluzii şi recomandări evaluatorul/terapeutul trebuie să aibă în vedere caracteristicile mediului
cultural şi ale contextului social în care trăieşte individul. Pe acest principiu se bazează
propunerea de a folosi lectura/simbolul literar în consiliere, în funcție de nivelul cultural al
fiecărei persoane, în relație cu principiile/mentalitățile/credințele fiecăruia.
Apoi, pentru că metafora terapeutică este chiar o modalitate de lucru folosită în psihologie, cred
că am putea-o explica mai nuanțat prin metafore/simboluri literare. Introducând distincția
jungiană dintre ”semn” și “simbol”, putem spune că metafora, în terapie, poate avea rol atât de
semn cât și de simbol. In psihoterapia experiențială metafora este însă mai frecvent folosită ca
simbol. Procedeul metaforizării este nu numai efectul pur al gândirii, ci și rezultatul tuturor
proceselor psihice, putându-se spune că în cazul metaforei-simbol rolul cel mai important îl are
imaginația. Iar imaginația este procesul psihic care are cea mai puternică disponibilitate de a
prelua și conținuturi inconștiente.
În cele din urmă, spre a exemplifica o posibilă modalitate de lucru cu literatura în psihoterapie,
am ales o imagine emblematică, devenită un reper cultural notoriu, care îmbină narațiunea cu
simbolurile unor preocupări general-umane din ziua de azi. Este vorba de personajul lui
Saint-Exupery, Micul Prinț, și de povestea sa fascinantă. Odată cunoscută, narațiunea poate fi
convertită într-o metaforă a căutării sensului vieții. Pentru început, după folosirea metodei
biografice pentru culegerea informațiilor în realizarea evaluării psihologice, după aplicarea unor
teste în vederea cunoașterii cazului, se pot formula câteva întrebări, plecând de la povestea
Micului Prinț, cu scopul de a sprijini persoana în dificultate și pe terapeut în lămurirea unor
aspecte relevante cu privire la setul de valori la care se raportează cel care solicită sprijinul.
Această metodă pleacă de la ideea că, în psihodiagnostic, principiul că omul este o entitate este
foarte important; orice analiză trebuie făcută ţinând cont de complexitatea fiecăruia. Întrebările
care pornesc din narațiunea anterior menționată pot fi formulate în jurul unor idei generale,
precum:
Păstrăm ceva din copilărie, din inocență?
Mai e o nevoie acceptarea lumii prin ochii unui copil?
Care este sensul iubirii?
Este prietenia cheia învățării intrării în armonie cu lumea?
Ce înseamnă o situație limită și cum ne raportăm la ea?
Ce rol au trebuințele vieții și cum gestionăm acceptarea repetiției din cotidian?
Cum înțelegem ideea despărțirii, a morții?
De aici putem extrage împreună cu persoana consiliată câteva semne/simboluri/metafore precum
deșertul/viața/pericolul/, fântâna, călătoria de explorare a lumii, vulpea-prieten și îmblânzirea,
trandafirul și spinii, a vedea cu inima, a tânji după marea îndepărtată et caetera.
Bineînțeles, întrebările și interpretările se pot formula și reformula în funcție de modul în care
evoluează conversația și de nevoile demersului terapeutic. Scopul acestor întrebări este acela de a
orienta persoana chestionată spre autoanaliză/autocunoaștere și de a găsi într-un mod propriu,
individual, o cale de ieșire din dificultate, sub supravegherea sau ghidată fiind de
psiholog/consilier. Metafora terapeutică (mai ales cea care funcționează ca simbol) constituie o
cale privilegiată de acces la inconștientul psihic. Exercițiile bazate pe metaforă introduc persoana
într-o situație imaginară la care trebuie să se adapteze folosindu-se mai ales de funcția
imaginației. În timpul exercițiilor metaforice persoanele nu numai că află ceva nou despre ele
însele, până atunci neconștientizat, ci găsesc soluții problemelor și, confruntându-se cu
dificultățile într-o manieră securizantă și indirectă, își construiesc strategii viitoare de rezolvare a
problemelor. Am putea spune, așadar, că tehnicile metaforice sunt nu numai căi de descoperire a
unor fațete ascunse ale personalității, ci și modalități de activare a resurselor psihice.